“Zorg voor activiteiten en doe-dingen in de bedrijven, maak reclame speciaal bij jongeren, laat mensen dingen vertellen, zorg voor eten en drinken en geef de Open Bedrijvendag een minder saaie naam.”
Met deze ideeën won Emma Jansen van het Esdal College in Emmen de ideeënwedstrijd om meer jongeren naar de Open Bedrijvendag Emmen 2022 te trekken. Ook de ideeën van Malou Snijder en Rimas El Malawani vielen erg goed bij de jury, wat een tweede en een derde prijs opleverde.
De deelnemende bedrijven aan de Open Bedrijvendag Emmen willen graag meer jongeren bereiken en ze interesseren om een kijkje te nemen. Maar hoe doe je dat? Aan wie kun je dat dan beter vragen dan aan de jongeren zelf? Dus dat hebben we gedaan. Ondernemend Emmen organiseert in nauwe samenwerking met het team Economie van de gemeente de jaarlijkse Open Bedrijvendag op de eerste zaterdag van november. Ook dit jaar weer. Nu op 5 november. Het thema is Personeel en Arbeidsmarkt.
De ideeënwedstrijd onder middelbare scholieren in Emmen leverde zo’n vijftig inzendingen op met de meest uiteenlopende suggesties. Ideeën waren er vooral om bezoeken interactief te maken, laat iets gebeuren, zorg dat je iets kunt doen. Maar ook: zorg voor eten en drinken werd genoemd. En: zorg voor publiciteit via kanalen die jongeren gebruiken, want ze kennen de Open Bedrijvendag niet.
Na een eerste selectie bleven er vijftien ideeën over die doorgingen naar de vakjury met daarin Marcel Nijveldt van Speer Reclame, Hans Fehrman van Repak en Pat Holman vanuit het organisatieteam van de Open Bedrijvendag Emmen. Zij kozen uiteindelijk voor het idee van Emma Jansen als het beste. Het idee werd door directeur Herman G. Idema van Ondernemend Emmen beloond met een I-pad. Voor Malou Snijder was er een Apple watch en Rimas El Malawani ging naar huis met een Homepod mini.
(foto: Ondernemend Emmen)